“Het is ontzettend druk”, zegt Christophe Vangeel, een Antwerpse advocaat die zich gespecialiseerd heeft in het aanvechten van schoolresultaten. “Een stuk meer ouders dan in een normaal jaar kloppen bij mij aan voor advies. Het valt op dat ze heel vaak corona aanhalen als argument om een B- of C-attest aan te vechten. Vooral de periode vlak voor het einde van de lockdownmaatregelen was heel lastig voor jongeren. Ze waren gewoon op.”

Vorig schooljaar kwamen er al waarschuwingen dat het aantal betwistingen zou stijgen, maar dat viel uiteindelijk goed mee. Toen was de situatie wel helemaal anders: na het uitbreken van de crisis in maart 2020 hebben leerlingen weken achtereen geen les gekregen. Scholen knepen een oogje dicht bij de deliberaties, het aantal A-attesten piekte als nooit tevoren.

Experts voorspellen dit jaar een correctie en dus meer C-attesten dan normaal. Cijfers daarover zijn er nog niet. Een kleine belronde van onze redactie leert dat er grote verschillen zijn tussen scholen. In de ene school is het aantal A-attesten gestegen, terwijl een andere school spreekt van een verdubbeling van het aantal C-attesten.

Mild gedelibereerd

Feit is dat er deze keer geen oproep was om milder te delibereren. “Ik vind dat eigenlijk bizar”, zegt Vangeel. “Ook dit schooljaar is de meeste onderwijstijd niet ideaal geweest.” Vangeel doelt op de scholieren van de tweede en derde graad van het middelbaar die heel lang halftijds afstandsonderwijs kregen. Het katholiek onderwijs waarschuwde in oktober van vorig jaar nog expliciet voor die onzekere situatie.“We hebben scholen toen aangeraden om online lessen nog eens in de klas aan bod te laten komen om een juridisch grijze zone te vermijden”, zegt de woordvoerder.

Volgens de onderwijsadvocaten zal het mentale argument wel niet volstaan om de interne beroepscommissie van een school ervan te overtuigen een C-attest om te buigen naar een A-attest. Daarvoor zou al een flagrante misser van de school aangetoond moeten worden. Een leraar die zijn voeten heeft geveegd aan het afstandsonderwijs bijvoorbeeld. Of een leerling die thuis de middelen niet had om online lessen te volgen en onvoldoende steun kreeg van de school.

“In sommige situaties kan het wel een reden zijn om een bijkomende proef (herexamen, red.) af te dwingen”

 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210701_97171314